33 cityorganisationer har tillsammans låtit genomföra en undersökning som bland annat visar att en klar majoritet upplever att coronastödet fungerar dåligt.
I ett pressmeddelande presenterar cityorganisationerna undersökningen som visar att stöden inte har nått fram. Stadskärnorna har träffat Näringsdepartementet några gånger och under mötena har departementet hänvisat till undersökningar som visar att stöden fungerar och att de når fram. Eftersom den undersökningen inte har presenterats i sin helhet har cityorganisationerna låtit genomföra en egen undersökning bland sina medlemsföretag; butiker, besöksnäring, restauranger samt service- och tjänsteföretag. Resultatet är slående. 8 av 10 upplever att stöden fungerar dåligt och en majoritet upplever handläggningstiden som ett stort problem. Ett exempel på ett stöd som fungerat dåligt är hyresstödet, där regeringen lagt över ansvaret på enskilda fastighetsägare att agera bank. Trots den breda kritiken har stödet i sin nuvarande form förlängts.
Cityorganisationerna har en unik roll genom sin breda, samlade bild av stadskärnan.
– Vi har en tät dialog med fastighetsägare och verksamheter i deras dagliga gärning. De är frustrerade, men trots detta gör de vad de kan för att hålla sina verksamheter igång. Samtidigt kämpar de för att minska smittspridningen. Våra verksamheter är hjältar som gör allt för att underlätta för kunder och besökare samt säkerställer trygg handel, besöksnäring och allas vår närvaro på stan. De tar ansvar både för sig själva och andra. Nu måste staten ta sitt ansvar och vara långsiktiga med sitt stöd. Nu är det regeringens tur att hålla i och hålla utså att företagen klarar en omstart när pandemin klingar av, säger Maria Fors, VD på Västerås Citysamverkan.
Axplock bland svaren från näringsidkarna om hur det hade kunnat fungera bättre:
- ”Hyresstöd ej via Fastighetsägarna. Flera ville helt enkelt inte. Korttidspermittering ändra jämförelsemånad. Omställningsstöd inte jämföra ett år bakåt i tiden då vissa företag inte funnits så länge.”
- ”Vi är ett litet företag och behöver ibland ta snabba beslut. Vi hade önskat mer flexibilitet. Vi hade önskat att vi kunde söka stöd för en månad i taget, men svårt att vänta i fyra månader innan vi kan få pengar för lön som behöver utbetalas. Vi har fått förlita oss helt på våra buffertbesparingar för att klara av dessa månader.”
- ”Snabbare återkoppling vid frågor och överklagan. Snabbare utbetalning. Det har gått 5 månader sedan vi överklaga ert beslut, fortfarande inget svar och då menar jag inget svar. Ni klarar inte svara på ett mejl inom 5 mån?!”
Läs hela undersökningen här nedan: