91 procent av svenska befolkningen känner starkt förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började göra sina mätningar 2013.
I ett pressmeddelande skriver bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen att de sedan åtta år tillbaka har mätt svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin – och att kurvan sedan 2013 har pekat upp. 2013 uppgav 63 procent att de hade stort förtroende, att jämföra med senaste undersökningen, utförd i november 2020, där 91 procent svarade att de har stort förtroende.
− När coronapandemin slog till våren 2020 utsattes industrin för stora påfrestningar. Många svenskar började hamstra livsmedel, men våra medlemsföretag höll igång produktionen och fyllde snabbt på i butikshyllorna. Tack vare deras rådighet uppstod det aldrig någon matbrist. Företagen tar frågor om pålitlighet, säkerhet, hållbarhet och kvalitet på största allvar, och deras sätt att hantera den här krisen har stärkt konsumenternas redan stora förtroende, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.
Om undersökningen
Undersökningen utfördes av Demoskop 6–12 november 2020 på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt genomfördes 1 138 intervjuer i Demoskops riksrepresentativa internetpanel. Deltagarna i panelen har rekryterats slumpmässigt via telefon. Resultatet har vägts med avseende på kön och ålder.