Ny undersökning visar att sex av tio svenskar anser att de tre största livsmedelskedjornas maktposition gör att de kan utnyttja sina leverantörer – och lika många tycker att maktkoncentrationen inom handeln hindrar nya aktörer att ta sig in på marknaden och minskar den fria konkurrensen.
Analysföretaget United Minds har, på uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen, frågat drygt 1000 personer om hur de ser på att Sveriges tre största livsmedelskedjor tillsammans kontrollerar över 90 % av marknaden. Resultatet visar att majoriteten är kritiska mot den starka maktkoncentrationen.
– Dagligvaruhandelns oligopol är inte bara ett bekymmer för tusentals svenska lantbrukare och livsmedelsproducenter men också för hela det svenska folket. Vi har i åratal försökt förmå handeln att på frivillig väg sluta utnyttja sin maktposition gentemot leverantörerna men utan att lyckas. Enligt våra medlemsföretag har det till och med blivit värre under pandemin, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen, i en kommentar.
Positiv till ny lag
Samma undersökning visar att 51 % ställer sig positiva till att det införs en lag som reglerar förhållandet mellan livsmedelskedjorna och svenska livsmedelsproducenter. Den 16 mars la regeringen fram en proposition som riksdagen förväntas rösta om i början av april.
– Regeringen har lagt fram ett välavvägt förslag som ska stoppa handelns oschyssta affärsmetoder och nu är det upp till riksdagen att rösta. Med ett tryck på ja-knappen så bidrar man till bättre balans i livsmedelskedjan, en mer sund och välfungerande livsmedelsmarknad och en mer robust och vital livsmedelsbransch, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Klicka här för att läsa mer om lagförslaget
Fotnot: Undersökningen genomfördes av United Minds 20-27 november 2020. Totalt ingick 1 011 personer i undersökningen. Respondenterna utgör ett riksrepresentativt snitt av den svenska befolkningen i åldern 20-80 år.