Bris stödlinje för barn och unga har från och med igår öppet dygnet runt – detta efter att medfinansiärer tillkommit.
Trycket på Bris stödkanaler ökar, inte minst när samhällets stödfunktioner stänger ned. Med ekonomiska medel från Carnegie, Castellum, Circle K, Coop, Tim Bergling Foundation, Volkswagen och Trygg-Hansa kommer hjälp finnas 24 timmar om dygnet framöver.
– Många av våra kunder är barn och därför är det viktigt för oss att ta ansvar och arbeta förebyggande för att förhindra psykisk ohälsa. Vi önskar att alla barn och tonåringar får sova gott på natten men det är ofta då tankarna kommer och blir värre. Ångest och oro kan som bekant inte klockan och genom att bidra till att Bris håller öppet dygnet runt kan barn och unga få stöd när känslan av utsatthet är som störst, säger Alexandra Björnsson, Barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa, i ett pressmeddelande.
Magnus Jägerskog, generalsekreterare för Bris, ser fram emot det fortsatta arbetet.
– Det är oerhört glädjande att vi tillsammans med Trygg-Hansa och övriga medfinansiärer nu kan arbeta långsiktigt för att erbjuda stöd under alla dygnets timmar när livet känns svårt. Att stärka skyddet för barn i utsatta situationer är i förlängningen en fråga om social hållbarhet, och om hur vi tillsammans skapar hållbara samhällen, säger han i ett pressmeddelande.
Fotnot: Bris är en nationell stödlinje för barn och unga upp till 18 år. De erbjuder professionellt samtalsstöd via chatt, mejl och telefon. Bris telefonnummer är 116 111.