VANBRUUN är en av Skandinaviens största onlinebutiker för exklusiva smycken, förlovningsringar och diamanter. Victor Halvarsson (VD och grundare) styr skeppet – men det har inte alltid varit självklart att han skulle bli företagare.
– Medvetet, nej. Undermedvetet så har allt jag gjort lett fram till detta. Jag har varit engagerad i någon form av företagande sedan jag var liten och min pappa var en riktig entreprenör även om aldrig någon av alla hans affärer blev en succé väckte, så väckte hans engagemang en nyfikenhet. Det är som Steve Jobs sa ”You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards”, säger han.
Onlinejätten berättar att deras största utmaning är att värva de kunder som fortfarande ser den exklusiva smyckesbranschen som något traditionellt i fysisk form.
– De människor som har en förutfattad mening om att det är komplicerat och knöligt att beställa den här typen av produkter online, säger Victor Halvarsson som känner av konkurrensen.
– Ja, från lokala guldsmeder och mer klassiska butiker finns det definitivt en konkurrens. Det finns även andra e-handlare som vi konkurrerar med, men de som har mest liknande affärsidé finns utomlands. Vi var tidiga med det vi gör i Sverige vilket är tacksamt idag, men konkurrens från andra konstellationer med samma produkt finns definitivt. Det är roligt med konkurrens, det får oss att ständigt hålla oss på tårna för att leverera ett relevant och intressant sortiment och koncept.
Vad är era framtida mål?
VANBRUUN siktar på att bli världens största smyckeshus. Vår vision låter kanske orimlig för vissa, men det är det som motiverar oss och får oss att alltid gå steget extra för våra kunder.
Låt oss LinkedIn-skryta lite. Varför ska man välja just er?
Vi är unika med våra olika tjänster som både förenklar och förbättrar upplevelsen att handla exklusiva smycken. Förutom fri storleksjustering, gratis lån av ringar, fria returer och mycket mer, har vi utbildade experter som guider och underlättar varje steg av processen.
Vad bör man absolut undvika som företagare?
– Det är viktigt att inte påskynda rekryteringsprocessen. För mig, och VANBRUUN är det essentiellt att hela teamet samspelar och att varje individ är självklar i sin roll. Vi håller därför flera intervjuer med samma kandidat, så att representanter från teamet får möjligheten att bilda en känsla av den sökande. En stor del av vår framgång ligger i det faktum att hela företaget rör sig i samma riktning, med transparens, drivkraft och laganda i fokus.
Vilka är dina tre bästa tips till dem som driver/vill driva företag?
1. Att behålla fokus, fokus på att arbeta hårt med vad man än skall erbjuda. Detta betyder ofta många timmar men än viktigare, produktiva timmar. Det är inte glassigt att driva företag och en e-handel drar inte in pengar av sig själv när man sover. Tvärtom, när du sover kan dina konkurrenter springa om dig.
2. ”Done is better than perfect.” Ett Facebook-mantra vi försöker tänka på, det är bättre att få ut något än att avvakta för att få det perfekt. Fördelen med att arbeta med en digital produkt är att du kan uppdatera den löpande och den absolut inte behöver vara perfekt vi release.
3. Leta inte efter människors svagheter, alla har de. Jag har exempelvis extrema svagheter i min person, leta efter styrkor och sätt personerna på att utföra sina styrkor. Då ser man inte på jobbet som något för att få ihop pengar utan som en del av sin person.