Två av tre svenska företag är oroliga över kundernas betalningsförmåga – och att vinstmarginalerna minskat. Detta visar den årliga undersökningen European Payment Report, som ser till de svenska och europeiska företagens ekonomiska situation.
Under torsdagen publicerade Intrum den årliga undersökningen som den här gången visar att pandemin tydligt har påverkat många svenska företag, och att många företagsledare känner ödmjukhet för att ha överlevt krisen under förra året. Knappt hälften av de tillfrågade inom näringslivet uppger samtidigt att vinstmarginalen minskat, och fyra av tio tror att det kommer ta minst två år innan Covid-19 inte längre har en negativ ekonomisk effekt på dem.
63 procent svarade att de tro att en lågkonjunktur är nära förestående, vilken kan jämföras med 51 procent för ett år sedan. Sifforna ligger i linje med övriga Europas där 62 procent ser en recession framför sig.
– Det är tydligt att Coronapandemin haft en påverkan på de svenska och europeiska företagen och att många känner oro för den ekonomiska utvecklingen. Men samtidigt ser vi att många har genomfört stora förändringar för att upprätthålla sin verksamhet, så som minskade kostnader och säkra snabbare betalningar, säger Siv Hjellegjerde Martinsen, landschef på Intrum Sverige, i ett pressmeddelande.
Även osäkerheten gällande att inte få betalt i tid är fortsatt stor, både hos stora och medelstora bolag. Två av tre känner oro över sina kunders betalningsförmåga och över hälften har behövt acceptera längre betalningstider än de känner sig bekväma med.
– Långa betalningstider fortsätter att utmana många företag. Det gäller både de stora och mindre bolagen, men särskild påverkan har långa betalningstider på små- och medelstora företag, som oftare får utmaningar med likviditeten. Idag är det fler än fyra av tio svenska företag som anser att det växande gapet mellan betalningsvillkor och faktisk betalning är en risk för bolagets tillväxt, säger Siv Hjellegjerde Martinsen.