Företag i fokus: Xlash Cosmetics

L1460547
Beautyvarumärket Xlash Cosmetics grundades för tio år sedan och säljer i dagsläget ungefär 15 produkter av olika slag, däribland deras populära ögonfransserum som i dag är en av Sveriges mest sålda kosmetiska produkt.

– Under julhandeln 2020 var det enligt Pricerunner en av de mest sålda produkterna överlag, till och med före iPhone om jag minns rätt. Det var bara robotdammsugaren som slog oss, säger företagets VD, Svante Gabrán lite skämtsamt när Taxiq ringer upp honom.

Just fokuset på att göra en produkt väldigt, väldigt bra har gett företaget en hävstångseffekt och nu börjar flera andra av produkterna hamna på listorna, något som gläder Svante.

– Det är väldigt kul att flera produkter börjar bli en betydande del av verksamheten och det är ju också såklart målsättningen framöver, säger han.

Och fortsätter:

– Ögonfransserumet är verkligen vår hero-produkt som vi har byggt mycket av kommunikationen från. Det är en väldigt tacksam direct to consumer-produkt som har lagt en stor grund till vilken typ av varumärke vi är.

Han berättar att det somdirect to consumer-varumärke finns vissa boxar som man vill checka av och den här produkten och Xlash Cosmetics affärsmodell gör det väldigt tydligt.

– Jag skulle vilja säga att en av nycklarna till framgången är att fokusera väldigt intensivt på att göra någonting riktigt, riktigt bra och bygga runt om kring det. Det är det vi har gjort för att slå igenom bruset. 

Stor konkurrens

Beautybranschen har växt explosionsartat de senaste tio åren. Svante erkänner att de absolut känner av konkurrensen, men genom att nischa sig med ögonfransserumet och dessutom jobba väldigt mycket digitalt och med influencer marketing har de kommit långt fram.

– Vi har en stark marknadsledning, alla fall här i Sverige. Det finns absolut konkurrenter, men vår stora utmaning är framför allt de större varumärkena som finns utomlands.

– Konkurrenterna vi kollar på är snarare för USA, Tyskland och England. Men man ska alltid hålla ett öga på vår hemmamarknad också, så är det.  

Vad är era framtida mål? Var hoppas ni vara om fem år?

– Vi är ett tillväxtbolag och vårt mål är att växa som bolag. Vi ska både bli större i omsättning. Vi har ett mål att nå miljardvallen om fem års tid, det är en otroligt stark morot att jobba emot.

– Men vi satsar verkligen på att bli ett etablerat beautyvarumärke och addera fler kategorier och bredda vårt sortiment helt enkelt.


Låt oss skryta lite på LinkedIn-manér! Varför ska man välja just er?

– Vi har under lång tid bevisat att vi har en resultatinriktad produkt och en verksamhet som växer med det – det tycker jag är en stark faktor i Xlash-konceptet. Med det sagt så har vi en väldig pålitlighet i vår verksamhet. Vi levererar, produkterna fungerar och är omtyckta av konsumenterna.


Svante Gabrán, Xlash Cosmetics


Vilka är dina tre bästa tips till dem som driver/vill driva
företag?

1. Man ska våga lita på sin affärsmodell. Och när man ser att det börjar ta fart och när man har nått över den första puckeln, då ska man bara gasa på. Det gäller verkligen att satsa på att fortsätta växa och utveckla verksamheten ytterligare. Släpp livremmarna och köra på.  
2. När man väl har hittat sin modell så gäller det att hitta bra personal runt omkring sig som man vågar lita på. Tro inte att man kan göra allting själv, det gäller att hitta ett bra team runt omkring sig.
3. Och när man väl kommit dit så ska man låta sina härliga anställda köra på och ge dem ett tydligt ansvar att äga sin process. Det är nog det viktigaste av allt, att man har ett öppet sinne. Man kommer misslyckas 100 gånger, men man kommer även lyckas 100 gånger och i slutändan är det det som man tar med sig.

Vad bör man absolut undvika?

– Det är viktigt att ha en väldigt tydlig projektplan när man börjar så att man inte hamnar i någonting för stort som man inte klarar av och mäktar med en sådan satsning. Det har hänt flera gånger hos oss och det är en sådan sak som man bör undvika, men samtidigt ska man inte heller vara rädd för att testa för det behöver man för att gå vidare också. 

Klicka här för att komma till Xlash Cosmetics

Mest lästa

Få de senaste nyheterna

Prenumerera på vårt nyhetsbrev