Näthandeln går in i positiv period

Pandemin gjorde att svenskarnas handel på nätet förändrades under 2020. Sålda produkter ökade rejält samtidigt som tjänste- och resekategorin minskade dramatiskt. Ny mätning visar att handeln på nätet nu går in i en positiv period. 

Nets mäter årligen den svenska e-handelsmarknaden och i ett pressmeddelande skriver de bland annat att betydligt fler svenskar uppger att de handlar mer på nätet på grund av Covid-19 numera: 37 procent för första halvåret i år jämfört med 22 procent andra halvåret ifjol. Pandemin har lett till att fler handlar mer på nätet och av nya anledningar än förut. Traditionellt har pris, bekvämlighet och tidsbesparing varit viktigast, men nu är även social distansering en faktor. Nästan en fjärdedel av svenskarna som handlar på nätet gör detta för att undvika folksamlingar – 23 procent hittills i år, vilket är en ökning från 13 procent ifjol. 

Stark trend för produkter 

Hemmasittandet under pandemin har gjort att svenskarna fortsätter näthandla som aldrig förr. Hittills i år har svenskarna handlat produkter för totalt 70,4 miljarder kronor på nätet, vilket kan jämföras med 150,5 miljarder för helåret ifjol.  

– Produkter på nätet fortsätter den starka trenden i år, och vi går nu in i en mycket stark period i och med hösten, Black Friday och jul. Konsumenternas sparande har också ökat under pandemin så det finns pengar. Men ett hot mot nya rekord är att många har svårt att få in varor på grund av fraktkrisen, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets. 

Tjänster noterar 19,1 miljarder kronor, jämfört med 33,2 miljarder för helåret ifjol. Den historiskt största enskilda tjänsten på nätet är biljetter till evenemang, vilket lidit mycket på grund av restriktionerna – men som nu ser ljus i mörkret i och med att dessa lyfts.  

Resekategorin, som varit klart störst på nätet i alla år innan pandemin, noterar 15,8 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 31,4 miljarder för helåret ifjol. Då var detta dock en minskning med hela 100 miljarder jämfört med 2019, eftersom resandet decimerades mycket kraftigt på grund av Covid-19. 

– I stort är svenskarnas handel på nätet i linje med förra året. Man fortsätter att handla produkter som aldrig förr, tjänster ökar och vi kommer nog se en explosion för evenemangsbiljetter i höst. Resekategorins återhämtning är sedan på tur. Trots det intensiva klimatfokuset lär fler vaccinerade och lättade restriktioner i allt fler länder innebära att även resandet tar fart, säger Patrik Müller som är e-handelsexpert på Nets. 

Läs rapporten här

Mest lästa

Få de senaste nyheterna

Prenumerera på vårt nyhetsbrev