Ända sedan 1989 har SKI Bank genomförts. Årets undersökning visar att Sparbankernas kunder är nöjdast i Sverige. Bland företagskunder har banken de nöjdaste kunderna och vad gäller privatkunder hamnar de på en silverplats.
Undersökningen visar vidare att digitala tjänster och funktioner länge har uppskattats och fått genomgående höga betyg, samtidigt som den personliga serviceupplevelsen i större utsträckning drivit hur nöjd man är. I ett pressmeddelande kan man läsa att pandemin har ändrat spelplanen.
– Sparbankerna, som står för lokalt producerad finansiell infrastruktur, satsar mycket på personlig service samtidigt som de är digitala, vilket är ett vinnande koncept. Pandemin har dock påverkat kundernas beteende och många har tvingats ha mindre personlig kontakt med sin bank, säger Ewa Andersen, vd Sparbankernas Riksförbund.
– Kunder som anger att man har en personlig kontaktperson är nöjdare. Den mänskliga relationen är fortsatt viktig, konstaterar Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.
Samhällsansvar
Undersökningen visar även att frågor om samhällsansvar och hållbar utveckling blir allt viktigare för kundupplevelsen, även i bankbranschen. De lokala Sparbankerna delar årligen ut en del av vinsten till samhället.
– Lokalt kan detta få stor uppmärksamhet men på riksnivå kommer det sällan fram. Under 2020 stöttade Sparbankerna över 5000 föreningar med drygt 700 miljoner kronor, vilket gör stor skillnad på många orter, avslutar Ewa.