Snart kan man kanske tågledes ta sig mellan Stockholm och Oslo på under tre timmar. Den norska och svenska regeringen har nämligen kommit överens om att utarbeta en gemensam utredning om järnvägsförbindelsen mellan de nordiska huvudstäderna.
I ett pressmeddelande kan man läsa att den norska infrastrukturministern Knut Arild Hareide har gett ett nytt uppdrag till Jernbanedirektoratet om att påbörja arbetet tillsammans med svenska Trafikverket. Beslutet är ett stort steg framåt för att förverkliga en snabbare järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna. I utredningen ingår att utvärdera de underlag som tagits fram av Oslo-Sthlm 2.55.
– Äntligen är ett statligt uppdrag på plats och vi är otroligt glada för att den norska regeringen bekräftar att man är överens med Sverige om att påbörja arbetet. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med både norska och svenska myndigheter, säger Jonas Karlsson, VD på Oslo-Sthlm 2.55.
Minister Haraide menar nu att man exempelvis måste kartlägga marknadspotentialen, bedöma kapaciteten på järnvägen, bedöma kostnader, studera möjliga sträckor och göra samhällsekonomiska beräkningar. Han anser även att man ska titta på icke-statliga initiativ, och att värdera om det finns potential att bygga de nya järnvägslänkarna utan statliga investeringar.
– I slutändan finns flera alternativ till hur järnvägsförbindelsen skulle kunna byggas, finansieras och betalas. Vi har visat att en ny förbindelse mellan Oslo och Stockholm är lika lönsam som Öresundsbron både för samhället och som ren investering. Jag är säker på att den utredning som nu påbörjas kommer komma fram till att det är en stor vinst för våra länder och inte minst för klimatet, säger Jonas Karlsson.
Betala av klimatskuld
I dagsläget tar en tågresa mellan huvudstäderna lite mer än fem timmar. Med förbättringar anses det fullt möjligt att i framtiden kunna göra en resa med tåg på under tre timmar. Innan pandemin dominerade flygresandet relationen med 1,4 miljoner årliga resenärer mellan Oslo och Stockholm. Potentiellt skulle en snabbare järnvägsresa flytta över en miljon flygresenärer till tåget varje år och generera klimatnytta redan efter fem år.
– Vi kan konstatera att Oslo-Stockholm väldigt snabbt börjar betala av på vår gemensamma klimatskuld. Jag tror det är svårt att hitta ett järnvägsprojekt som både bär sig ekonomiskt men som också så snabbt genererar den här typen av klimatnyttor. Nu börjar resan på allvar, säger Jonas Karlsson.