I dag är det premiär för Ordna Bolån – en digital tjänst där bolånekunder enkelt får hjälp med till exempel lånelöften och bolån från anslutna banker.
Företaget är en oberoende tjänst, men ägs av Svensk Fastighetsförmedling och i ett pressmeddelande skriver de sistnämnda att ordnabolan.se ”ska bli marknadens självklara mötesplats där kunden enkelt skapar en ansökan som kläs på med olika datorkällor för att direkt kunna skickas till varje ansluten bank via en integrerad plattform. Om kunden har någon fråga finns snabb personlig service bara minuter bort. I slutändan kortas handläggningstider ner och därmed också tiden från ansökan till beviljat lån”.
– Jag har svårt för krångel. Om jag är kund, då vill jag få hjälp när jag behöver den. Vårt mål med Ordna Bolån är att det ska vara lätt att välja långivare i samband med bostadsköpet. När du har flyttat in i din nya bostad ska du ha en skön känsla kring bolånet, inte dåligt samvete att det blev det första bästa alternativet, eller för att du valde bindningstid på måfå, säger Hemad Razavi, VD på Ordna Bolån.
Och fortsätter:
– Samtidigt blir det allt svårare för bankerna att nå ut till bolånekunder precis vid köptillfället; det kräver distribution, tid och resurser. Vi hjälper banken med kundanskaffning, tar över den första tidskrävande kontakten och matchar rätt kunder med rätt långivare. Ordna Bolån blir länken mellan låntagare och långivare.
Utveckla nya boendetjänster
Under fjolåret köpte Svensk Fastighetsförmedling majoriteten av bolaget – ett köp som är ett led i deras strategi att bredda erbjudandet och utveckla nya tjänster som är kopplat till just boende.
– Svensk Fastighetsförmedling har en lång historia av innovationer. Vi var med och grundade Hemnet 1998 som idag är den självklara mötesplatsen för säljare och köpare av bostäder. Nu är vår ambition med Ordna Bolån att skapa en lika självklar mötesplats när det gäller bolån. Vi gör det här för att vara en del av ett hållbart boendeliv, säger Liza Nyberg, VD på Svensk Fastighetsförmedling.