Ökad försäljning av Fairtrade-märkt under pandemin

ft
Trots pandemin ökade svenskarnas inköp av Fairtrade-märkta varor med ungefär elva procent under 2020. Försäljningen uppgick totalt till närmare fem miljarder.

– I en tid då fattigdomen i världen ökar är det extra glädjande att svenska konsumenter, genom aktiva val, fortsätter att göra skillnad för odlare och anställda, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige, i ett pressmeddelande.

Under fjolåret ökade exempelvis försäljningen av Fairtrade-märkt godis, choklad och glass.

– Nu hoppas vi att den trenden håller i sig. Under våren har priset på kakao rasat i Elfenbenskusten, vilket ökar risken för ekonomisk utsatthet och barnarbete. Men med Fairtrade får odlarna en bättre betalning och en tryggare familjeförsörjning, säger Cecilia Ceder.

Rosor är en annan produktkategori som går starkt. I dag är drygt 6 av 10 rosor som säljs i Sverige Fairtrade-märkta, att jämföra med varannan ros 2019. I pressmeddelandet kan man läsa att rosorna framför allt kommer från Kenya och Etiopien där coronapandemin slagit hårt mot blomindustrin. Tusentals blomanställda förlorade sina arbeten under förra året. Att Fairtrade-rosor vinner mark beror främst på att allt fler butiker har gått över till att enbart sälja hållbart odlade rosor. Sedan 2019 satsar Axfood-koncernen, precis som Lidl, på 100 procent Fairtrade-märkta rosor i sina tre butikskedjor – och Nordens största växthuskedja Plantagen har valt samma väg.

Foto: Christoph Köstlin

– Genom att konvertera hela utbudet av rosor till Fairtrade har dessa aktörer bidragit till att göra stor skillnad för anställda på blomsterplantager i Östafrika. Framöver hoppas vi även få se fler Fairtrade-märkta blommor hos floristerna, säger Cecilia Ceder.

Mest lästa

Få de senaste nyheterna

Prenumerera på vårt nyhetsbrev