Restaurangbranschen har drabbats hårt under pandemin och under årets sex första veckor hade konkurser och rekonstruktioner ökat med 54 % jämfört med 2020. Nu ryter branschen ifrån – och kräver svar och kompensation från statsministern.
Harrys skriver i ett pressmeddelande att en sammanslutning av restauranger vid flera mötet med näringsminister Ibrahim Baylan tydligt uttryckt sin oro för branschens överlevnad. Men trots detta har agerande från regeringen uteblivit och restaurangerna står kvar på ruta ett.
– Majoriteten restauranger har inte fått någon ersättning utbetald sedan augusti, det är alltså sju månader utan finansiell kompensation. Det tycker vi är fullkomligt orimligt. Vi förstår att restriktioner är nödvändiga men att de stöd som ska hjälpa oss överhuvudtaget inte når ut är näst intill oförlåtligt och ett stort svek mot en hel bransch, säger Helena Ahldén, VD på Harrys och talesperson för den sammanslutning av restauranger som kräver svar från statsministern, i ett pressmeddelande.
Innan pandemin slog till sysselsatte besöksnäringen drygt 200 000 personer. En undersökning* visar att 82 % av de tillfrågade anser att restaurangerna är viktiga ur ett sysselsättningsperspektiv. Undersökningen visar även att nästan fyra av tio svenskar är oroliga för att en närliggande restaurang kommer gå i konkurs.
– Jag kan inte understryka nog hur viktig vi anser att besöksnäringen är för Sverige, och för alla de människor som det sysselsätter – och skattebetalarna håller med, det visar de här siffrorna. Det här är en allvarlig situation utan dess like och vi kräver konkreta och kraftfulla åtgärder nu, annars kommer vi att fortsätta att se konkurs på konkurs, där både arbetstillfällen och livsverk förgörs, tillägger Helena Ahldén.
De åtgärder som man kräver, och som lyfts fram till näringsminister Ibrahim Baylan:
- Omställningsstödet samt permitteringsstödet måste betalas ut nu. Handläggningstiden idag är totalt ohållbar.
- Gör det möjligt att söka nytt stöd idag. Så som det ser ut nu går det inte att göra på ytterligare fem veckor och det garanterar ingen utbetalning.
- 100 procent kompenserande ersättning för det intäktstapp det begränsade serveringstillståndet genererat, då övriga stöd inte täcker detta.
Sammanfattning av resultaten:
- Nära två av tre (63%) tycker det är viktigt att det finns restauranger där man bor.
- Fyra av tio (39%) är oroliga att närliggande restaurang kommer gå i konkurs.
- Drygt åtta av tio (82%) anser att restaurangerna är viktiga ur ett sysselsättningsperspektiv.
- Mer än hälften (54%) tror att restaurangbranschen haft möjlighet till korttidspermittering med hjälp av statligt stöd. Drygt en av tre (35%) tror att restaurangbranschen fått omställningsstöd.
- Drygt åtta av tio (82 procent) tycker det är rimligt att vänta 3 – 4 månader att få stöd utbetalt av staten, varav en av två (55%) tycker att det är rimligt att vänta 1 – 2 månader.
*Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av O’Learys Trademark, Harrys, Svenska Brasserier, Pinchos, Pieplows restauranger och Vapiano, samt Carlsberg, Spendrups samt Martin & Servera, via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Totalt gjordes 1002 intervjuer med allmänheten. Undersökningen genomfördes under 18-24 februari 2021 och hade en deltagarfrekvens på 59 procent.