Från den 1 juli 2021 är Svenska Spel ny huvudsponsor till Svenska Skidförbundet. Avtalet är på fem år, är värt drygt 125 miljoner kronor, och omfattar bland annat en fortsatt satsning på unga talanger.
– Svenska Spel har ett långvarigt och stort engagemang i svensk idrott. Därför känns det väldigt bra att fortsätta samarbetet som gör det möjligt att stärka Svenska Skidförbundets samtliga tio grenar. I Svenska Spel har vi en partner som kommer göra allt för att skapa rätt förutsättningar för våra aktiva, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet, i ett pressmeddelande.
Ett utvecklingslandslag, Team Svenska Spel, planeras dig pengar ska öronmärkas för att skapa goda möjligheter till träning och utveckling. Dessutom är både Svenska Spel och Svenska Skidförbundet överens om att jobba för jämlik idrott och att få in fler i rörelse.
– Vi är glada och stolta att få samarbeta med Svenska Skidförbundet. Skid- och snowboardidrotten är folklig och står för många positiva värden. Här hittar vi många av våra mest älskade landslag och atleter. Som landets största idrottssponsor från gräsrot till elit vill vi vara med och bidra till att våra landslagsåkare fortsätter vara framgångsrika och möjliggöra för unga talanger att utvecklas, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef Svenska Spel.
Karin Mattsson, förbundsordförande Svenska Skidförbundet, håller med.
– Det är glädjande att få utöka samarbetet med Svenska Spel, efter att ha lärt känna varandra i två år. Vi vet att Svenska Spel jobbar hårt för att få fler barn och ungdomar i rörelse och på snö, och det är precis vad vi och våra aktiva också brinner för. Med en stark partner får vi ännu bättre möjlighet att nå ut och inspirera fler att få uppleva äkta snöglädje, säger hon i ett pressmeddelande.